poniedziałek, 09 lipca 2018

Wielu moich znajomych, rodziców dzieci ze spektrum, martwi się nowymi przepisami dotyczącymi nauczania indywidualnego. Od września ubiegłego roku, wg nowego rozporządzenia MEN, nauczanie indywidualne jest możliwe tylko w domu i tylko dla dzieci chorych, którym stan zdrowia uniemożliwia chodzenie do szkoły. Ale dla dzieci z trudnościami i zaburzeniami, w tym z autyzmem i zespołem aspergera, powstały nowe rozwiązania. Duży uczył się indywidualnie na terenie szkoły od 3 klasy gimnazjum. Od pół roku wciąż ma zajęcia indywidualne na terenie szkoły, ale już wg jowych przepisów. Istnieją trzy rozwiązania, które mogą umożliwić uczniom korzystanie z takiego trybu nauki. Dla dzieci bez orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, istnieje zindywidualizowana ścieżka kształcenia. Na podstawie opinii z PPP, dyrektor szkoły podejmuje odpowiednie decyzje. Dla dzieci z OKS, są dwa rozwiązania. Na podstawie wielospecjalistycznej oceny, wpisane zostają do IPET odpowiednie zalecenia do zajęć indywidualnych lub w małej grupie do 5 osób. Dyrektor szkoły. Drugie rozwiązanie, według nie najlepsze, z którego korzysta już Duży, a Mały skorzysta od września, to zapis w OKS. Należy złożyć odpowiedni wniosek do Poradni Psychologiczno Pedagogicznej, plus zaświadczenie ze szkoły i od lekarza psychiatry, mówiące o tym, że dziecko wymaga zajęć indywidualnych. Poradnia po posiedzeniu zespołu orzekającego, wydaje Orzeczenie z odpowiednim zapisem. Orzeczenie składamy w szkole. Duży uczy się w szkole, ma wszystkie lekcje indywidualnie. Mały, jak już wspomniałam wcześniej, ma wskazania do nauki indywidualnie, lub w małej grupie do 5 osób, z pięciu przedmiotów. Nie mam pojęcia ile godzin tygodniowo zostanie mu przyznane. Jego orzeczenie obowiązuje dopiero od czerwca, do tej pory uczył się w klasie, ze wszystkimi dziećmi. W związku z tym, że od września rozpoczyna naukę w 7 klasie, postanowiliśmy jeszcze bardziej ułatwić życie jemu i sobie. Nauczyciele w szkole przychylili się do naszej decyzji i zgodzili się z nią całkowicie. Zdecydowaliśmy, że Mały powinien uczyć się indywidualnie przedmiotów do egzaminu kończącego szkołę podstawową i dwóch nowych, które wydają się trudne, czyli fizyki i chemii. Oprócz tego w nowym OKS zawarte zostały zapisy mówiące o zwolnieniu z nauki z drugiego języka nowożytnego i przystosowanie egzaminu końcowego do niepełnosprawności dziecka. Wszystko razem kosztowało mnie sporo zachodu i nerwów. Czy było wartoz. Okaże się w ciągunroku szkolnego. Jednak mam przekonanie, że zrobiłam wszystko, aby pomóc chłopcom w zmaganiu się z trudnościami szkolnymi. Jeśli będzie trzeba, 

czwartek, 21 czerwca 2018

- Coraz więcej osób w Polsce zapada na udar. - powiedział głos w radio samochodowym, gdy podróżowaliśmy z Małym do PPP odebrać nowe orzeczenie.

- Mama, czy ja mam udar? - zapytał w związku z tym Mały.

- Nie masz. W tym wieku raczej się nie ma udarów, to dotyczy starszych osób.

- Tata ma udar? 

- Nie, tata też nie ma udaru.

- To kto ma udar?

Reklamy w polskim radio są niedokładne. ;-)

Dzień dobry.

P. S. Jutro koniec roku szkolnego! Czy Wy też się tak cieszycie? 

piątek, 11 maja 2018

Wczoraj na zajęciach SI, Mały malował palcami. Postanowił, że ubrudzi tylko prawa rękę. Lewą utrzymywał w górze, ale i tak nie wiedzieć czemu, była trochę brudna. Prawa natomiast była brudna bardzo, Mały miał do dyspozycji karton A1, którym jeździł po całym pomieszczeniu.

- Po to masz druga rękę, żeby przytrzymać nią karton, nie będzie Ci się przesuwał - podpowiedziała Małemu Pani M.

- A ja myślałem, że mam druga rękę po to, że mi ją ewolucja dała. - odrzekł Mały.

Mądrala.

czwartek, 26 kwietnia 2018

Dziś wielki dzień. 7.15 rano. Zbiórka pod szkołą. Mały pierwszy raz jedzie na daleką wycieczkę z klasą. 

14.35, przychodzi sms: prawie dojechaliśmy na miejsce.

- Ki diabeł!? - myślę sobie. - Skoro w jedną stronę jechali 7 godzin, to o której wrócą? I gdzie czas na zwiedzanie?

Po krótkiej chwili namysłu postanawiam nie drążyć.

17.35 kolejny sms: Wracamy.

19.00 - dzwoni Maly, żeby mi powiedzieć, że będą koło 21.

21.10 - klasa 6a wysypuje się z busa. 

- Pani Moniko, to ja już idę do mamy. - słyszę gdzieś z pomiędzy siedzeń. Jest. Wychodzi. Bohater. Calutki dzień bez mamy i taty. Bez dzwonienia co 5 minut. Musiało być fajnie! Na pewno było, przecież był z nim kolega M!

- Zostałem upomniany trzy razy! - wita mnie Mały jakimś nie swoim głosem. - Zmokłem. Ale nie zmarzłem. Najpierw Pani mnie upomniała, bo nie chciałem odłożyć miecza. Potem, że za głośno odpowiedziałem "NIE" na pytanie, czy zjem frytki, a potem.... 

- Będzie chory. - pomyślałam słuchając tego piania i basowania na przemian, bo to chyba niemożliwe, że w ciągu jednego dnia pojawiła się mutacja? Poza tym kicha. I pokasłuje.

- Chyba dużo mówił? - wyszeptuję wspierającej do ucha.

- O taaak. Dużo. Baaaaaaaaardzo duuuuuuużo. - potwierdza ona z oczami wzniesionymi ku górze. Nie jestem zdziwiona, bo Mały w ogóle mówi dużo. A jak jest rozemocjonowany, to mówi ze cztery razy tyle co zwykle.

- Nie mogę znieść dźwięków z koleżanki. - mówi Mały gdzieś z boku.

- Kupiłem miecz. Za 8 zł. Oddałem go koledze M, bo dwa tygodnie temu miał urodziny, a ja nie dałem mu prezentu.

- Wątpię, żeby Mały jutro był w stanie przyjść do szkoły. - znowu wyszeptuję do wspierającej.

- Tak sobie właśnie myślę. - odszeptuje ona.

 - Oglądaliśmy zabytki typowe dla starych dziadków. Kościoły i srebrne trumienki. - Mały prowadzi swój niezmordowany monolog. 

Przyjechaliśmy do domu. Mały wciąż mówi. To pieje, to basuje. Smarka. Będzie chory. Dobrze, że jutronie idzie do szkoły ;-)

wtorek, 17 kwietnia 2018

Wiecie co to jest Żywa Biblioteka? Słyszeliście o Żywych Książkach? To taki fajny projekt, w którym różni ludzie opowiadają o swoim życiu. Można przyjść na wydarzenie i "wypożyczyć" człowieka na rozmowę. To są właśnie Żywe Książki. Biorę udział w tym projekcie od dłuższego czasu. Jesienią  w Centrum Dialogu w Łodzi odbywa się coroczna edycja Żywej Biblioteki. Mam nadzieję być tam Książką i w tym roku. Jeśli nie, na prwno zjawię się tam w roli "czytelnika". W najbliższy czwartek będę Książką na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym. Zapraszam do rozmowy :-)

 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 54
O autorze
Tagi
Napisz do mnie: dr.fly@gazeta.pl

Prosimy o 1% dla chłopców :)
hosting
hosting